(Art. 11 FinIA)
1 The application for authorisation for a new financial institution must contain in particular the following information and documentation on the persons responsible for administration and management in accordance with Article 11 paragraphs 1 and 2 FinIA as well as on the owners of a qualified participation in accordance with Article 11 paragraph 3 FinIA:
2 The envisaged activity at the financial institution as well as the nature of the intended investments must also be taken into account when assessing the good reputation, the guarantee of irreproachable business conduct and the required specialist qualifications of the persons responsible for administration and management.
3 Owners of a qualified participation must make a declaration to FINMA stating whether they hold the participation in question for their own account or on a fiduciary basis for third parties, and whether they have granted options or similar rights with respect to this participation.
4 Securities firms must submit to FINMA within 60 days of the end of the financial year a list of all persons who hold a qualified participation in them. This list shall contain details on the identity and percentage holding of all qualified participants as at the relevant closing date, as well as any changes relative to the prior-year closing date. In addition, the information and documentation set out in paragraph 1 is to be submitted for any qualified participants being reported for the first time.
5 Persons connected through business ties or in any other manner who jointly hold at least 10% of the share capital or votes of the financial institution or persons jointly significantly influencing the business activities of the financial institution in another manner are deemed to be a qualified participant in accordance with Article 11 paragraph 4 FinIA.
12 Amended by Annex 10 No II 30 of the Criminal Records Register Ordinance of 19 Oct. 2022, in force since 23 Jan. 2023 (AS 2022 698).
(art. 11 LEFin)
1 La demande d’autorisation pour un nouvel établissement financier doit contenir notamment les indications et les documents suivants sur les personnes chargées d’administrer et de gérer l’établissement au sens de l’art. 11, al. 1 et 2, LEFin et sur les détenteurs de participations qualifiées au sens de l’art. 11, al. 3, LEFin:
2 Lors de l’évaluation de la bonne réputation, de la garantie d’une activité irréprochable et des qualifications professionnelles nécessaires des personnes chargées de l’administration et de la gestion, il y a lieu de tenir compte, entre autres, de l’activité prévue auprès de l’établissement financier et du type de placements envisagés.
3 Les détenteurs d’une participation qualifiée doivent déclarer à la FINMA s’ils détiennent la participation pour leur propre compte ou à titre fiduciaire pour le compte de tiers et s’ils ont accordé sur celle-ci des options ou autres droits de même nature.
4 Les maisons de titres remettent à la FINMA dans les 60 jours qui suivent la date de clôture des comptes annuels la liste des personnes détenant une participation qualifiée dans leur établissement. La liste contient des indications sur l’identité et les quotes-parts de tous les détenteurs d’une participation qualifiée à la date de clôture ainsi que les éventuelles modifications par rapport à l’année précédente. Les indications et les documents prévus à l’al. 1 doivent en outre être fournis pour les détenteurs de participations qui n’avaient pas été annoncés auparavant.
5 Les personnes liées entre elles économiquement ou d’une autre manière qui détiennent ensemble au moins 10 % du capital ou des droits de vote de l’établissement financier ou celles qui, d’une autre manière, exercent ensemble une influence notable sur l’activité de l’établissement financier sont considérées comme détenant une participation qualifiée au sens de l’art. 11, al. 4, LEFin.
12 Nouvelle teneur selon l’annexe 10 ch. II 30 de l’O du 19 oct. 2022 sur le casier judiciaire, en vigueur depuis le 23 janv. 2023 (RO 2022 698).
This document is not an official publication. Only the publication of the Federal Chancellery is legally binding.
Ceci n’est pas une publication officielle. Seule la publication opérée par la Chancellerie fédérale fait foi. Ordonnance sur les publications officielles, OPubl.