748.131.3 Ordinance of 25 April 2012 on Airport Charges

748.131.3 Ordonnance du 25 avril 2012 sur les redevances aéroportuaires

Art. 19 Accounting policies

1 In its cost accounting the airport operator must list the following segments separately:

a.
air traffic;
b.
air safety;
c.
PRM;
d.
usage fees;
e.
access fees;
f.
parking for road vehicles;
g.
public land transport;
h.
the sector not relevant to flight operations on the airside of the airport;
i.
the sector not relevant to flight operations on the landside of the airport.

2 Income generated in the segments listed in paragraph 1 must all be shown individually and transparently, including income from transfer payments from road vehicle parking and the airside sector not relevant to flight operations (Art. 34) and income from intersegmental invoicing.

3 Details of income from airport charges shall be subdivided into the individual categories of charges set out in Article 1 paragraphs 2 and 3. Passenger-related charges must be further divided into transfer passengers and local passengers.

4 The following costs must be shown separately for the segments set out in paragraph 1, and significant non-recurring effects must be indicated.

a.
operating costs (staff costs and contributions to occupational pension schemes must be shown separately);
b.
depreciation;
c.
costs of invoicing between the segments;
d.
interest and taxes.

5 If the proceedings for setting airport charges as defined in Article 24 paragraph 2 are conducted separately for individual groups of users, the costs and income for the items in paragraphs 1–3 must be shown separately for these user groups.

6 In the notes to the annual financial statements, the airport operator shall provide a segment report for the segments set out in paragraph 1 letters a–e. In this report, the following information must be given for each segment and in total:

a.
the income in accordance with paragraphs 2 and 3; the subdivision between transfer passengers and local passengers need not be published in the annual accounts;
b.
the costs in accordance with paragraph 4; non-recurring effects and contributions to the occupational pension scheme need not be shown separately in the annual accounts;
c.
the assets required for operations in accordance with Annex 1 number 1.1;
d.
the return on the assets required for operations is calculated on the basis of the operating result after calculatory taxes and parafiscal charges but before interest.

7 The accuracy of the segment report in accordance with paragraph 6 must be confirmed by a government-supervised auditing company as defined in Article 7 of the Auditor Oversight Act of 16 December 200514. In addition to this annual review carried out by the audit company, the FOCA may request the airport operator to have additional work carried out to review the segment report.

13 Amended by No I of the O of 14 June 2019, in force since 1 Aug. 2019 (AS 2019 2067).

14 SR 221.302

Art. 19 Présentation des comptes

1 Dans ses comptes, l’exploitant d’aéroport présente séparément les secteurs ci-après:

a.
trafic aérien;
b.
sûreté de l’aviation;
c.
PHMR;
d.
redevances d’utilisation;
e.
redevances d’accès;
f.
stationnement des automobiles;
g.
transport terrestre public;
h.
domaine extra-aéronautique côté piste;
i.
domaine extra-aéronautique côté ville.

2 Les recettes générées par les secteurs visés à l’al. 1, y compris le transfert des recettes du stationnement des automobiles et du domaine extra-aéronautique côté piste (art. 34), ainsi que les recettes provenant des transferts intersectoriels, doivent être établies séparément et de manière transparente.

3 Les recettes provenant des redevances aéroportuaires doivent être présentées pour chaque catégorie de redevances mentionnée à l’art 1, al. 2 et 3. Les redevances par passager doivent en outre être ventilées entre les passagers en transfert et les passagers locaux.

4 Pour chacun des secteurs visés à l’al. 1, les coûts suivants doivent être détaillés, les éléments extraordinaires importants devant être indiqués:

a.
les frais d’exploitation (les coûts du personnel et les cotisations à la prévoyance professionnelle doivent être présentés séparément);
b.
les amortissements;
c.
les transferts intersectoriels;
d.
les intérêts et les impôts.

5 Lorsque la procédure d’établissement des redevances aéroportuaires selon l’art. 24, al. 2, est menée séparément pour des catégories d’usagers spécifiques, les coûts et les recettes visés aux al. 1 à 4 qui sont imputables à ces catégories d’usagers doivent être établis séparément.

6 L’exploitant d’aéroport présente en annexe à ses comptes annuels les rapports sur les secteurs visés à l’al. 1, let. a à e. doivent y être détaillés les éléments suivants, présentés à la fois globalement et pour chaque secteur:

a.
les recettes visées aux al. 2 et 3; les chiffres ventilés entre les passagers en transfert et les passagers locaux ne doivent pas apparaître dans les comptes annuels;
b.
les frais visés à l’al. 4; les éléments extraordinaires et les cotisations à la prévoyance professionnelle ne doivent pas apparaître séparément dans les comptes annuels;
c.
les actifs immobilisés nécessaires à l’exploitation visés au ch. 1.1 de l’annexe 1;
d.
le rendement des actifs immobilisés nécessaires à l’exploitation calculé sur la base du résultat d’exploitation après impôts calculatoires ou autres prélèvements à caractère d’impôt, mais avant intérêts.

7 L’exactitude des informations figurant dans les rapports sur les secteurs visés à l’al. 6 doit être attestée par une entreprise de révision soumise à la surveillance de l’État selon l’art. 7 de la loi du 16 décembre 2005 sur la surveillance de la révision14. En plus de ce contrôle annuel effectué par une entreprise de révision, l’OFAC peut exiger que l’exploitant d’aéroport confie des mandats supplémentaires de contrôle des rapports sur les secteurs.

13 Nouvelle teneur selon le ch. I de l’O du 14 juin 2019, en vigueur depuis le 1er août 2019 (RO 2019 2067).

14 RS 221.302

 

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