412.101 Ordinanza del 19 novembre 2003 sulla formazione professionale (OFPr)
412.101 Ordinance of 19 November 2003 on Vocational and Professional Education and Training (Vocational and Professional Education and Training Ordinance, VPETO)
Art. 48 Contenuti
(art. 45 e 46 LFPr)
La formazione pedagogico-professionale dei responsabili della formazione professionale si basa sulla situazione del posto di studio e di lavoro. Essa comprende i seguenti aspetti:
- a.
- formazione professionale e relativo contesto: sistema di formazione professionale, basi legali, offerte di consulenza;
- b.
- persona in formazione: socializzazione professionale di giovani e adulti in azienda, a scuola e nella società;
- c.
- insegnamento e apprendimento: pianificazione, svolgimento e valutazione di attività didattiche, supporto e accompagnamento delle persone in formazione nel processo concreto di formazione e apprendimento, valutazione e selezione sulla base dell’insieme delle doti;
- d.
- applicazione, nell’ambito di programmi di formazione aziendali e di offerte scolastiche, delle nozioni apprese;
- e.
- comprensione dei ruoli di docente, mantenimento dei contatti con il mondo aziendale e scolastico, pianificazione del proprio perfezionamento;
- f.
- rapporti con le persone in formazione e collaborazione con i loro rappresentanti legali e con le autorità, le aziende di tirocinio, la scuola professionale e altri luoghi di formazione;
- g.
- temi generali quali cultura del lavoro, etica, parità dei sessi, salute, multiculturalità, sostenibilità, sicurezza del posto di lavoro.
Art. 48 Course content
(Art. 45 and 46 VPETA)
Vocational pedagogy training programmes shall be based on the context of the locations where workplace training and classroom instruction take place. It shall include the following aspects:
- a.
- VPET system and associated context: VPET system, legal basis, guidance counselling services;
- b.
- learners: job-related socialisation of young people and adults within the company, school and society;
- c.
- teaching and learning: planning, carrying out and assessing learning activities, providing support and assistance to learners as they make their way through the training and learning process, assessing and selecting learners on the basis of a full range of aptitudes;
- d.
- applying what they have learnt to workplace training programmes or to classroom instruction;
- e.
- understanding the role of the teacher/trainer, maintaining business and academic contacts, establishing one’s own continuing training programme;
- f.
- interacting with learners, working with their legal representatives, government officials, host companies, VET schools and other learning locations;
- g.
- general topics such as work-oriented mentality, ethics, gender issues, health, multiculturalism, sustainability, occupational safety.
Il presente documento non è una pubblicazione ufficiale. Fa unicamente fede la pubblicazione della Cancelleria federale. Ordinanza sulle pubblicazioni ufficiali, OPubl.
This document is not an official publication. Only the publication of the Federal Chancellery is legally binding.