950.11 Ordinance of 6 November 2019 on Financial Services (Financial Services Ordinance, FINSO)

950.11 Ordinanza del 6 novembre 2019 sui servizi finanziari (OSerFi)

Art. 17 Assessment of suitability and exemption from the duty to review

(Art. 12 and 13 FinSA)

When enquiring about the client's financial situation, the financial service provider will take account of the nature and amount of their regular income, their assets as well as their current and future financial obligations.

When enquiring about the client's investment objectives, the financial service provider shall take into account the details they give in particular on the timeframe and purpose of the investment, their capacity and willingness to take risks as well as any investment restrictions.

Based on the information obtained, the financial service provider will draw up a risk profile for every client. Where portfolio management mandates and a continuing consultation relationship are in place, the financial service provider will agree an investment strategy with the client based on these.

The financial service provider may rely on the details given by the client insofar as there are no indications that they do not correspond to the facts.

Financial service providers who inform their clients only once of the non-performance of the appropriateness and suitability assessment within the meaning of Article 13 paragraph 2 FinSA must expressly refer to this in the information they provide.

Art. 17 Verifica dell’adeguatezza ed eccezioni

(art. 12 e 13 LSerFi)

1 Nell’informarsi sulla situazione finanziaria del cliente, il fornitore di servizi finanziari considera il genere e l’ammontare del reddito regolare, il patrimonio e gli impegni finanziari attuali e futuri.

2 Nell’informarsi sugli obiettivi di investimento del cliente, esso considera le indicazioni fornite dal cliente in particolare sull’orizzonte temporale e sullo scopo dell’investimento, la propensione al rischio nonché eventuali limitazioni di investimento.

3 Fondandosi sulle informazioni ottenute, esso elabora un profilo di rischio per ciascun cliente. Per i mandati di gestione patrimoniale e le relazioni durevoli di consulenza, concorda con il cliente, sulla base di tali mandati e relazioni, una strategia d’investimento.

4 Esso può considerare attendibili le indicazioni del cliente se non vi è motivo di ritenere che non corrispondano alla realtà.

5 Se informano una sola volta i loro clienti della mancata esecuzione della verifica dell’appropriatezza e dell’adeguatezza ai sensi dell’articolo 13 capoverso 2 LSerFi, i fornitori di servizi finanziari devono indicarlo esplicitamente al momento dell’informazione.

 

This document is not an official publication. Only the publication of the Federal Chancellery is legally binding.
Il presente documento non è una pubblicazione ufficiale. Fa unicamente fede la pubblicazione della Cancelleria federale. Ordinanza sulle pubblicazioni ufficiali, OPubl.