748.131.3 Ordinance of 25 April 2012 on Airport Charges

748.131.3 Ordinanza del 25 aprile 2012 sulle tasse aeroportuali

Art. 5 Debtor for charges

1 The concession holder is the debtor for the flight operations charges for flights carried out in terms of a route-specific concession.7

2 If it is not possible to take legal action against the concession holder or if the flight is not carried out in terms of a route-specific concession, the operator of the arriving or departing aircraft is liable in lieu of the concession holder. If it is not possible to take legal action against the operator either, the owner of the arriving or departing aircraft is liable in lieu of the operator.8

2bis In the case of freight charges, the freight forwarder is jointly liable.9.

3 The debtor for the access fees is the legal entity or natural person who uses the airside access. Persons who require only sporadic access may be exempted by the airport operator from the payment of access fees.

4 The debtor for the usage fees is the legal entity or natural person who uses the central infrastructure facilities.

7 Amended by No I of the O of 14 June 2019, in force since 1 Aug. 2019 (AS 2019 2067).

8 Amended by No I of the O of 14 June 2019, in force since 1 Aug. 2019 (AS 2019 2067).

9 Inserted by No I of the O of 14 June 2019, in force since 1 Aug. 2019 (AS 2019 2067).

Art. 5 Assoggettamento alle tasse

1 Le tasse per le operazioni di volo per i voli effettuati sulla base di una concessione di rotta sono dovute dal concessionario.7

2 Se il pagamento non può essere preteso dal concessionario o se il volo non viene effettuato sulla base di una concessione di rotta, subentra l’esercente dell’aeromobile in arrivo o in partenza. Se il pagamento non può essere preteso nemmeno da quest’ultimo, subentra il proprietario dell’aeromobile in partenza o in arrivo.8

2bis Per quanto concerne le tasse per le merci, risponde solidalmente lo spedizioniere.9

3 Le indennità di accesso sono dovute dalla persona giuridica o fisica che fa uso dell’accesso all’area lato volo. L’esercente dell’aeroporto può esentare dal pagamento delle indennità di accesso le persone che fanno uso dell’accesso soltanto occasionalmente.

4 Le indennità di utilizzo sono dovute dalla persona giuridica o fisica che utilizza l’infrastruttura centralizzata.

7 Nuovo testo giusta il n. I dell’O del 14 giu. 2019, in vigore dal 1° ago. 2019 (RU 2019 2067).

8 Nuovo testo giusta il n. I dell’O del 14 giu. 2019, in vigore dal 1° ago. 2019 (RU 2019 2067).

9 Introdotto dal n. I dell’O del 14 giu. 2019, in vigore dal 1° ago. 2019 (RU 2019 2067).

 

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