232.11 Federal Act of 28 August 1992 on the Protection of Trade Marks and Indications of Source (Trade Mark Protection Act, TmPA)

232.11 Legge federale del 28 agosto 1992 sulla protezione dei marchi e delle indicazioni di provenienza (Legge sulla protezione dei marchi, LPM)

Art. 50b Register for geographical indications

1 The Federal Council shall establish a register for geographical indications for goods, which excludes agricultural products, processed agricultural products and wine, as well as forestry products and processed forestry products.

2 It regulates in particular:

a.
entitlement to apply for registration;
b.
requirements for registration, in particular the requirements for the product specification;
c.
the procedure for registration and objection;
d.
control procedures.

3 Decisions and services in connection with the register are subject to fees.

4 Registered geographical indications may not become generic names. Generic names cannot be registered as geographical indications.

5 Any person who uses a registered geographical indication for identical or comparable goods must comply with the product specifications. This obligation does not apply to the use of trade marks that are identical or similar to a registered geographical indication and which were filed or registered in good faith, or that have been acquired through use in good faith:

a.
prior to 1 January 1996; or
b.
prior to the name of the registered geographical indication being protected in the country of origin, insofar as none of the grounds for nullity or revocation set out in this Act apply to the trade mark concerned.

6 Where a trade mark containing a geographical indication, identical or similar to a geographical indication for which registration has been applied, is filed for identical or comparable goods, the trade mark examination procedure shall be suspended until the final decision on the application for registration of the geographical indication.

7 Following registration of the geographical indication, the trade mark may only be registered for identical or comparable goods. The goods must be restricted to the geographical origin described in the product specifications.

8 Registered geographical indications are protected in particular against:

a.
any commercial use for other products, whereby the reputation of the protected denomination is exploited;
b.
any act of appropriation, counterfeiting or imitation.

67 Inserted by No I of the FA of 21 June 2013, in force since 1 Jan. 2017 (AS 2015 3631; BBl 2009 8533).

Art. 50b

1 Il Consiglio federale istituisce un registro delle indicazioni geografiche per i prodotti, eccettuati i prodotti agricoli, i prodotti agricoli trasformati, i vini, i prodotti di selvicoltura e i prodotti di selvicoltura trasformati.

2 Disciplina in particolare:

a.
i requisiti di legittimazione a chiedere la registrazione;
b.
le condizioni per la registrazione, in particolare i requisiti relativi all’elenco degli obblighi;
c.
la procedura di registrazione e la procedura d’opposizione;
d.
il controllo.

3 Per le decisioni e le prestazioni legate al registro sono riscossi emolumenti.

4 Le indicazioni geografiche registrate non possono fungere da denominazioni di categoria. Le denominazioni di categoria non possono essere registrate come indicazioni geografiche.

5 Chi usa un’indicazione geografica registrata per prodotti identici o comparabili deve soddisfare le condizioni dell’elenco degli obblighi. Tale obbligo non si applica all’uso di marchi identici o simili a un’indicazione geografica registrata depositati o registrati in buona fede o acquisiti mediante l’uso in buona fede:

a.
prima del 1° gennaio 1996; o
b.
prima che la denominazione dell’indicazione geografica registrata fosse protetta nel Paese d’origine, sempreché il marchio non sia inficiato dai motivi di nullità o di estinzione previsti dalla presente legge.

6 Se è stata presentata una domanda di registrazione di un’indicazione geografica e per un prodotto identico o comparabile è depositato un marchio contenente un’indicazione geografica identica o simile, la procedura d’esame del marchio è sospesa fino al passaggio in giudicato della decisione relativa alla domanda di registrazione dell’indicazione geografica.

7 Dopo la registrazione dell’indicazione geografica, il marchio può essere registrato soltanto per prodotti identici o comparabili. La provenienza di questi ultimi deve essere circoscritta all’indicazione geografica definita nell’elenco degli obblighi.

8 Le indicazioni geografiche registrate sono protette in particolare contro:

a.
qualsiasi uso commerciale per altri prodotti che sfrutti la reputazione delle designazioni protette;
b.
qualsiasi usurpazione, contraffazione o imitazione.

69 Originario art. 50a (senza rubrica). Introdotto dal n. I della LF del 21 giu. 2013, in vigore dal 1° gen. 2017 (RU 2015 3631; FF 2009 7425).

 

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