142.20 Federal Act of 16 December 2005 on Foreign Nationals (FNA)

142.20 Legge federale del 16 dicembre 2005 sugli stranieri e la loro integrazione (LStrI)

Art. 104 Air carriers' duty to provide data

1 In order to improve border controls and to combat unlawful entry into the Schengen area and transit through the international transit zones of the airports, at the request of the border control authorities SEM may require air carriers to provide personal data on the passengers it is carrying and data on the flight to SEM or to the authority responsible for the border controls. The data must be transmitted immediately after departure.353

1bis SEM may extend the duty to provide data to other flights:

a.
at the request of fedpol: to combat international organised crime and terrorism;
b.
at the request of the FIS: to respond to threats to internal and external security that arise from terrorism, espionage and preparations for illegal trading in weapons and radioactive materials and illegal technology transfers.354

1ter The data must be transmitted immediately after departure.355

2 The order to provide data must contain:

a.
the airports or states of departure;
b.
the data categories in accordance with paragraph 3;
c.
the technical details on data transmission.

3 The duty to provide data applies to the following data categories:

a.
biographical data (surname, first name(s), sex, date of birth, nationality) of the persons being carried;
b.
number, issuing state, type and expiry date of the travel document held;
c.
number, issuing state, type and expiry date of the visa or residence document held provided the air carrier has this data;
d.
airport of departure, transfer airports or airport of destination in Switzerland, together with details of the flight itinerary booked for the persons concerned insofar as known to the air carrier;
e.
code of transport;
f.
number of persons carried on the flight concerned;
g.
planned date and time of departure and arrival.

4 The air carriers shall inform the persons concerned in accordance with Article 18a of the Federal Act of 19 June 1992356 on Data Protection.

5 Orders imposing or lifting the duty to provide data are made as general rulings and are published in the Federal Gazette. Appeals against such rulings do not have suspensive effect.

6 Air carriers may retain the data in accordance with paragraph 3 solely for evidentiary purposes. They must erase the data:

a.
when it is established that SEM will not open proceedings for a violation of the duty to provide data, or two years after the date of the flight at the latest;
b.
on the day after the ruling in application of Article 122b takes full legal effect.

352 Amended by No I of the FA of 20 June 2014 (Violations of the Duty of Care and to Report by Air Carriers, Information Systems), in force since 1 Oct. 2015 (AS 2015 3023; BBl 2013 2561).

353 Amended by No I of the FA of 14 Dec. 2018 (Procedural Regulations and Information Systems), in force since 1 June 2019 (AS 2019 1413; BBl 2018 1685).

354 Inserted by No I of the FA of 14 Dec. 2018 (Procedural Regulations and Information Systems), in force since 1 June 2019 (AS 2019 1413; BBl 2018 1685).

355 Inserted by No I of the FA of 14 Dec. 2018 (Procedural Regulations and Information Systems), in force since 1 June 2019 (AS 2019 1413; BBl 2018 1685).

356 SR 235.1

Art. 104 Obbligo di comunicazione delle imprese di trasporto aereo

1 Per migliorare i controlli al confine e lottare contro l’entrata illegale nello spazio Schengen e il transito illegale nelle zone di transito internazionali degli aeroporti, la SEM può, su richiesta dell’autorità competente per il controllo al confine, obbligare le imprese di trasporto aereo a comunicare, per determinati voli, alla SEM o all’autorità competente per il controllo al confine, i dati personali delle persone trasportate e i dati sul volo.363

1bis La SEM può estendere l’obbligo di comunicazione dei dati ad altri voli:

a.
su richiesta di fedpol, per lottare contro la criminalità organizzata internazionale e il terrorismo;
b.
su richiesta del SIC, per prevenire le minacce alla sicurezza interna ed esterna risultanti dal terrorismo, dallo spionaggio e dai preparativi per il commercio illecito di armi e sostanze radioattive nonché per il trasferimento illegale di tecnologia.364

1ter I dati devono essere comunicati immediatamente dopo il decollo.365

2 La decisione che dispone l’obbligo di comunicazione indica:

a.
gli aeroporti o gli Stati di partenza;
b.
le categorie di dati secondo il capoverso 3;
c.
gli aspetti tecnici relativi alla trasmissione dei dati.

3 L’obbligo di comunicazione vale per le seguenti categorie di dati:

a.
generalità delle persone trasportate (cognome, nome, sesso, data di nascita, cittadinanza);
b.
numero, Stato di rilascio, tipo e data di scadenza del documento di viaggio utilizzato;
c.
numero, Stato di rilascio, tipo e data di scadenza del visto o del titolo di soggiorno utilizzato, nella misura in cui l’impresa di trasporto aereo disponga di questi dati;
d.
aeroporto di partenza, aeroporti di scalo in Svizzera o aeroporto di destinazione in Svizzera, nonché dati sull’itinerario di volo prenotato dalle persone trasportate, nella misura in cui tali informazioni siano note all’impresa di trasporto aereo;
e.
numero del trasporto;
f.
numero complessivo delle persone trasportate sul volo in questione;
g.
data e ora previste del decollo e dell’atterraggio.

4 Le imprese di trasporto aereo informano le persone interessate conformemente all’articolo 18a della legge federale del 19 giugno 1992366 sulla protezione dei dati.

5 La decisione che dispone o revoca l’obbligo di comunicazione è emanata sotto forma di decisione di portata generale e pubblicata nel Foglio federale. I ricorsi contro tali decisioni non hanno effetto sospensivo.

6 Le imprese di trasporto aereo possono conservare i dati di cui al capoverso 3 esclusivamente a fini probatori. Devono cancellare i dati:

a.
se è accertato che la SEM non avvia alcun procedimento per violazione dell’obbligo di comunicazione, ma in ogni caso entro due anni dalla data del volo;
b.
il giorno successivo a quello in cui la decisione emanata in applicazione dell’articolo 122b passa in giudicato.

362 Nuovo testo giusta il n. I della LF del 20 giu. (Violazioni dell’obbligo di diligenza e di comunicazione delle imprese di trasporto aereo; sistemi d’informazione), in vigore dal 1° ott. 2015 (RU 2015 3023; FF 2013 2195).

363 Nuovo testo giusta il n. I della LF del 14 dic. 2018 (Norme procedurali e sistemi d’informazione), in vigore dal 1° giu. 2019 (RU 2019 1413; FF 2018 1381).

364 Introdotto dal n. I della LF del 14 dic. 2018 (Norme procedurali e sistemi d’informazione), in vigore dal 1° giu. 2019 (RU 2019 1413; FF 2018 1381).

365 Introdotto dal n. I della LF del 14 dic. 2018 (Norme procedurali e sistemi d’informazione), in vigore dal 1° giu. 2019 (RU 2019 1413; FF 2018 1381).

366 RS 235.1

 

This document is not an official publication. Only the publication of the Federal Chancellery is legally binding.
Il presente documento non è una pubblicazione ufficiale. Fa unicamente fede la pubblicazione della Cancelleria federale. Ordinanza sulle pubblicazioni ufficiali, OPubl.