641.201 Ordinance of 27 November 2009 on Value Added Tax (Value Added Tax Ordinance, VAT Ordinance)

641.201 Mehrwertsteuerverordnung vom 27. November 2009 (MWSTV)

Art. 128 Additional documentation

(Art. 71 and 72 VAT Act)

1 The FTA may require the taxable person to submit, in particular, the following documentation:

a.
a summary of the details mentioned in Article 126 or 127 for the entire tax period (declaration for the tax period);
b.
the duly signed annual accounts or, if the taxable person is not required to keep books of account, a schedule of the receipts and expenditures as well as of the assets of the business at the beginning and end of the tax period;
c.
the audit report, if one must be issued for the taxable person;
d.
a turnover reconciliation under paragraph 2;
e.
for taxable persons who report using the effective reporting method, an input tax reconciliation under paragraph 3;
f.
for taxable persons who report using the effective reporting method, a schedule showing the calculation of the input tax corrections and reductions undertaken, from which the input tax corrections under Article 30 VAT Act, the own use cases under Article 31 VAT Act and the input tax reductions under Article 33 paragraph 2 VAT Act is apparent.

2 From the turnover reconciliation it must be apparent how the declaration for the tax period, taking account of the different tax rates or the net tax rates and flat tax rates can be reconciled with the annual accounts. To be considered in particular are:

a.
the operating turnover reported in the accounts;
b.
the revenues booked on expense accounts (expense reductions);
c.
the charges within a group of companies that are not included in the operating turnover;
d.
the sales of equipment;
e.
the advance payments;
f.
the other receipts that are not included in the operating turnover;
g.
the payments in kind;
h.
the reductions in earnings;
i.
the bad debts; and
j.
the closing entries, such as periodic accruals and deferrals, the provisions and internal re-bookings that are not turnover relevant.

3 From the input tax reconciliation it must be apparent that the input taxes according to the input tax accounts or to other records have been reconciled with the input taxes declared.

4 The demand for additional documentation under paragraphs 1–4 does not represent a demand for comprehensive documentation within the meaning of Article 78 paragraph 2 VAT Act.

Art. 128 Zusätzliche Unterlagen

(Art. 71 und 72 MWSTG)

1 Die ESTV kann von der steuerpflichtigen Person die Einreichung namentlich folgender Unterlagen verlangen:

a.
eine Zusammenfassung der in Artikel 126 beziehungsweise 127 genannten Angaben für die gesamte Steuerperiode (Deklaration für die Steuerperiode);
b.
die rechtsgültig unterzeichnete Jahresrechnung oder, wenn die steuerpflichtige Person nicht buchführungspflichtig ist, eine Aufstellung über die Einnahmen und Ausgaben sowie über das Geschäftsvermögen zu Beginn und am Ende der Steuerperiode;
c.
den Revisionsbericht, soweit für die steuerpflichtige Person ein solcher zu erstellen ist;
d.
eine Umsatzabstimmung nach Absatz 2;
e.
bei steuerpflichtigen Personen, die nach der effektiven Methode abrechnen, eine Vorsteuerabstimmung nach Absatz 3;
f.
bei steuerpflichtigen Personen, die nach der effektiven Methode abrechnen, eine Aufstellung über die Berechnung der vorgenommenen Vorsteuerkorrekturen und -kürzungen, aus der die Vorsteuerkorrekturen nach Artikel 30 MWSTG, die Eigenverbrauchstatbestände nach Artikel 31 MWSTG und die Vorsteuerabzugskürzungen nach Artikel 33 Absatz 2 MWSTG ersichtlich sind.

2 Aus der Umsatzabstimmung muss ersichtlich sein, wie die Deklaration für die Steuerperiode unter Berücksichtigung der verschiedenen Steuersätze beziehungsweise der Saldo- oder Pauschalsteuersätze mit dem Jahresabschluss in Übereinstimmung gebracht wird. Namentlich zu berücksichtigen sind:

a.
der in der Jahresrechnung ausgewiesene Betriebsumsatz;
b.
die Erträge, die auf Aufwandkonten verbucht wurden (Aufwandminderungen);
c.
die konzerninternen Verrechnungen, die nicht im Betriebsumsatz enthalten sind;
d.
die Verkäufe von Betriebsmitteln;
e.
die Vorauszahlungen;
f.
die übrigen Zahlungseingänge, die nicht im ausgewiesenen Betriebsumsatz enthalten sind;
g.
die geldwerten Leistungen;
h.
die Erlösminderungen;
i.
die Debitorenverluste; und
j.
die Abschlussbuchungen wie die zeitlichen Abgrenzungen, die Rückstellungen und internen Umbuchungen, die nicht umsatzrelevant sind.

3 Aus der Vorsteuerabstimmung muss ersichtlich sein, dass die Vorsteuern gemäss Vorsteuerkonti oder sonstigen Aufzeichnungen mit den deklarierten Vorsteuern abgestimmt wurden.

4 Die Einforderung zusätzlicher Unterlagen nach den Absätzen 1–3 stellt kein Einfordern von umfassenden Unterlagen im Sinn von Artikel 78 Absatz 2 MWSTG dar.

 

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