954.11 Verordnung vom 6. November 2019 über die Finanzinstitute (Finanzinstitutsverordnung, FINIV)
954.11 Ordinance of 6 November 2019 on Financial Institutions (Financial Institutions Ordinance, FinIO)
Art. 6 Gesetzlich geregelte Mandate
(Art. 2 Abs. 2 Bst. d FINIG)
Als gesetzlich geregelte Mandate gelten insbesondere:
- a.
- der Vorsorgeauftrag nach den Artikeln 360–369 ZGB3;
- b.
- die Vertretungsbeistandschaft für die Vermögensverwaltung nach Artikel 395 ZGB;
- c.
- die umfassende Beistandschaft nach Artikel 398 ZGB;
- d.
- die Willensvollstreckung nach den Artikeln 517 und 518 ZGB;
- e.
- die Erbschaftsverwaltung nach den Artikeln 554 und 555 ZGB;
- f.
- die amtliche Liquidation nach den Artikeln 593–596 ZGB;
- g.
- die Erbenvertretung nach Artikel 602 Absatz 3 ZGB;
- h.
- die Konkursverwaltung nach den Artikeln 237 Absatz 2 und 240 des Bundesgesetzes vom 11. April 18894 über Schuldbetreibung und Konkurs (SchKG);
- i.
- die Sachwalterschaft nach Artikel 295 SchKG;
- j.
- Vollzugsaufgaben beim ordentlichen Nachlassvertrag nach Artikel 314 Absatz 2 SchKG;
- k
- die Tätigkeit als Liquidator bei einem Nachlassvertrag mit Vermögensabtretung nach Artikel 317 SchKG;
- l.
- der Untersuchungsauftrag nach Artikel 36 des Finanzmarktaufsichtsgesetzes vom 22. Juni 20075 (FINMAG);
- m.
- der Sanierungsauftrag nach Artikel 28 Absatz 3 des Bankengesetzes vom 8. November 19346 (BankG), Artikel 67 Absatz 1 FINIG und Artikel 88 Absatz 1 des Finanzmarktinfrastrukturgesetzes vom 19. Juni 20157 (FinfraG);
- n.
- die Konkursliquidation nach Artikel 33 Absatz 2 BankG, Artikel 67 Absatz 1 FINIG, Artikel 137 Absatz 3 des Kollektivanlagengesetzes vom 23. Juni 20068 (KAG), Artikel 88 Absatz 1 FinfraG und Artikel 53 Absatz 3 des Versicherungsaufsichtsgesetzes vom 17. Dezember 20049 (VAG);
- o.
- die Liquidation nach Artikel 23quinquies Absatz 1 BankG, Artikel 66 Absatz 2 FINIG, Artikel 134 KAG, Artikel 87 Absatz 2 FinfraG und Artikel 52 VAG.
Art. 6 Legally regulated mandates
(Art. 2 para. 2 let. d FinIA)
Legally regulated mandates are in particular:
- a.
- an advance care directive in accordance with Articles 360–369 CC3;
- b.
- a representative deputyship to manage assets in accordance with Article 395 CC;
- c.
- a general deputyship in accordance with Article 398 CC;
- d.
- an executorship in accordance with Articles 517 and 518 CC;
- e.
- an estate administration in accordance with Articles 554 and 555 CC;
- f.
- an official liquidation in accordance with Articles 593–596 CC;
- g.
- a representation of heirs in accordance with Article 602 paragraph 3 CC;
- h.
- a bankruptcy administration in accordance with Articles 237 paragraph 2 and Article 240 of the Federal Act of 11 April 18894 on Debt Enforcement and Bankruptcy (DEBA);
- i.
- an administrative receivership in accordance with Article 295 DEBA;
- j.
- enforcement tasks under an ordinary composition agreement in accordance with Article 314 paragraph 2 DEBA;
- k.
- an appointment as liquidator under a composition agreement with assignment of assets in accordance with Article 317 DEBA;
- l.
- an appointment as investigating agent in accordance with Article 36 of the Financial Market Supervision Act of 22 June 20075 (FINMASA);
- m.
- a restructuring mandate in accordance with Article 28 paragraph 3 of the Banking Act of 8 November 19346 (BankA), Article 67 paragraph 1 FinIA and Article 88 paragraph 1 of the Financial Market Infrastructure Act of 19 June 20157 (FinMIA);
- n.
- a bankruptcy liquidation in accordance with Article 33 paragraph 2 BankA, Article 67 paragraph 1 FinIA, Article 137 paragraph 3 of the Collective Investment Schemes Act of 23 June 20068 (CISA), Article 88 paragraph 1 FinMIA and Article 53 paragraph 3 of the Insurance Supervision Act of 17 December 20049 (ISA);
- o.
- a liquidation in accordance with Article 23quinquies paragraph 1 BankA, Article 66 paragraph 2 FinIA, Article 134 CISA, Article 87 paragraph 2 FinMIA and Article 52 ISA.
Dies ist keine amtliche Veröffentlichung. Massgebend ist allein die Veröffentlichung durch die Bundeskanzlei.
This document is not an official publication. Only the publication of the Federal Chancellery is legally binding.