Landesrecht 4 Schule - Wissenschaft - Kultur 41 Schule
Internal Law 4 Education - Science - Culture 41 Schools

412.101 Verordnung vom 19. November 2003 über die Berufsbildung (Berufsbildungsverordnung, BBV)

412.101 Ordinance of 19 November 2003 on Vocational and Professional Education and Training (Vocational and Professional Education and Training Ordinance, VPETO)

Index Inverser les langues Précédent Suivant
Index Inverser les langues

Art. 46 Lehrkräfte für die schulische Grundbildung und die Berufsmaturität

(Art. 46 BBG)

1 Lehrkräfte für die schulische Grundbildung und die Berufsmaturität verfügen über eine Lehrbefähigung für die Sekundarstufe II mit folgenden Qualifikationen:

a.
berufspädagogische Bildung auf Hochschulstufe;
b.
Fachbildung mit einem Abschluss auf Tertiärstufe;
c.
betriebliche Erfahrung von sechs Monaten.

2 Die Lehrbefähigung für berufskundliche Bildung setzt voraus:

a.
einen entsprechenden Abschluss der höheren Berufsbildung oder einer Hochschule;
b.
eine berufspädagogische Bildung von:
1.
1800 Lernstunden bei hauptamtlicher Tätigkeit,
2.
300 Lernstunden bei nebenamtlicher Tätigkeit.

3 Für das Erteilen von allgemeinbildendem Unterricht, von Sportunterricht oder von Fächern, die ein Hochschulstudium voraussetzen, ist erforderlich:

a.
eine Lehrbefähigung für die obligatorische Schule, ergänzt durch eine Zusatzqualifikation für allgemeinbildenden Unterricht beziehungsweise für Sportunterricht gemäss dem entsprechenden Lehrplan sowie eine berufspädagogische Bildung von 300 Lernstunden; oder
b.
eine entsprechende gymnasiale Lehrbefähigung, ergänzt durch eine berufspädagogische Bildung von 300 Lernstunden; oder
c.
ein entsprechendes Hochschulstudium, ergänzt durch eine berufspädagogische Bildung von 1800 Lernstunden.20

20 Fassung gemäss Art. 82 Ziff. 3 der Sportförderungsverordnung vom 23. Mai 2012, in Kraft seit 1. Okt. 2012 (AS 2012 3967).

Art. 46 Teachers responsible for classroom instruction and preparing learners for the FVB examination

(Art. 46 VPETA)

1 The following requirements must be met by teachers responsible for classroom instruction and preparing learners for the FVB examination:

a.
completed vocational pedagogy training at a higher education institution;
b.
obtained a tertiary-level degree in a specialised field;
c.
have six months of work experience.

2 The following requirements must be met in order to teach vocational subjects within the framework of a VET programme:

a.
a tertiary-level qualification, whether it be a professional qualification or a higher education qualification;
b.
successful completion of vocational pedagogy training covering a total of:
1.
1800 learning hours for full-time teachers,
2.
300 learning hours for part-time teachers.
3 The following requirements must be met in order to teach LCS subjects, sport or courses in fields for which higher education studies are required:
a.
obtained a teacher’s certificate for compulsory education, a teacher’s certificate for LCS subjects or sport education (in accordance with training plan for VET programme), and vocational pedagogy training covering a total of 300 learning hours; or
b.
obtained a baccalaureate school teacher’s certificate and successfully completed vocational pedagogy training covering a total of 300 learning hours; or
c.
successfully completed corresponding higher education studies as well as vocational pedagogy training covering a total of 1800 learning hours.20

20 Amended by Art. 82 No 3 of the Sport Promotion Ordinance of 23 May 2012, in force since 1 Oct. 2012 (AS 2012 3967).

 

Dies ist keine amtliche Veröffentlichung. Massgebend ist allein die Veröffentlichung durch die Bundeskanzlei.
This document is not an official publication. Only the publication of the Federal Chancellery is legally binding.