412.101 Verordnung vom 19. November 2003 über die Berufsbildung (Berufsbildungsverordnung, BBV)
412.101 Ordinance of 19 November 2003 on Vocational and Professional Education and Training (Vocational and Professional Education and Training Ordinance, VPETO)
Art. 48 Inhalte
(Art. 45 und 46 BBG)
Die berufspädagogische Bildung der Berufsbildungsverantwortlichen geht von der Situation am Lern- und Arbeitsplatz aus. Sie umfasst folgende Aspekte:
- a.
- Berufsbildung und ihr Umfeld: Berufsbildungssystem, gesetzliche Grundlagen, Beratungsangebote;
- b.
- lernende Person: berufliche Sozialisation von Jugendlichen und Erwachsenen in Betrieb, Schule und Gesellschaft;
- c.
- Lehren und Lernen: Planung, Durchführung und Auswertung von Lernveranstaltungen, Unterstützung und Begleitung der Lernenden in ihrem konkreten Bildungs- und Lernprozess, Evaluation und Selektion auf dem gesamten Spektrum der Begabungen;
- d.
- Umsetzung des Gelernten in betriebliche Ausbildungsprogramme und schulische Angebote;
- e.
- Rollenverständnis als Lehrende, Aufrechterhaltung des Kontakts mit der Betriebs- und Schulwelt, Planung der eigenen Weiterbildung;
- f.
- Umgang mit den Lernenden und Zusammenarbeit mit ihren gesetzlichen Vertretern und den Behörden, mit den Lehrbetrieben, der Berufsschule sowie anderen Lernorten;
- g.
- allgemeine Themen wie Arbeitskultur, Ethik, Genderfragen, Gesundheit, Multikulturalität, Nachhaltigkeit, Sicherheit am Arbeitsplatz.
Art. 48 Course content
(Art. 45 and 46 VPETA)
Vocational pedagogy training programmes shall be based on the context of the locations where workplace training and classroom instruction take place. It shall include the following aspects:
- a.
- VPET system and associated context: VPET system, legal basis, guidance counselling services;
- b.
- learners: job-related socialisation of young people and adults within the company, school and society;
- c.
- teaching and learning: planning, carrying out and assessing learning activities, providing support and assistance to learners as they make their way through the training and learning process, assessing and selecting learners on the basis of a full range of aptitudes;
- d.
- applying what they have learnt to workplace training programmes or to classroom instruction;
- e.
- understanding the role of the teacher/trainer, maintaining business and academic contacts, establishing one’s own continuing training programme;
- f.
- interacting with learners, working with their legal representatives, government officials, host companies, VET schools and other learning locations;
- g.
- general topics such as work-oriented mentality, ethics, gender issues, health, multiculturalism, sustainability, occupational safety.
Dies ist keine amtliche Veröffentlichung. Massgebend ist allein die Veröffentlichung durch die Bundeskanzlei.
This document is not an official publication. Only the publication of the Federal Chancellery is legally binding.